1. Veilig bankieren

Veilig bankieren

Bescherm uw online apparaten en uw gegevens tegen internetfraude.

De vijf veiligheidsregels

mevrouw met mobiel in handen
  1. Houd uw beveiligingscodes geheim.
  2. Zorg ervoor dat uw bankpas of inlogkaart nooit door een ander gebruikt wordt.
  3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken. 
  4. Controleer uw bankrekening.
  5. Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.
Meer informatie veiligheidsregels

Meest voorkomende soorten fraude

Er zijn diverse vormen van fraude en fraudeurs vinden steeds creatievere manieren om te frauderen. Bekijk de verschillende soorten fraudes op veiligbankieren.nlOpent in een nieuw venster of kijk op fraudehelpdesk.nOpent in een nieuw vensterl voor de meest actuele fraudes. 

Belangrijk is om fraude altijd te melden. Wanneer u vermoedt met fraude te maken te hebben, neem dan contact op met onze klantenservice. Bel ons via 0800 820 00 20 of vanuit het buitenland: +31 20 412 77 92. In het Nederlands zijn we bereikbaar van maandag t/m vrijdag, van 08:00 tot 18:00 uur. In het Engels zijn we 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Betaalpas blokkeren

Is uw Betaalpas gestolen of bent u deze verloren? Neem zo snel mogelijk contact met ons op om uw pas te blokkeren. Zo voorkomt u dat iemand anders uw Betaalpas gebruikt zonder uw toestemming. Onze klantenservice is 24/7 bereikbaar via: 0800 820 00 20 (gratis). Vanuit het buitenland belt u naar: +31 20 412 77 92

Zodra u contact met ons opneemt blokkeren we uw pas. Ook als u vreemde afschrijvingen ziet op uw rekening kunt u dit meteen doorgeven. Na het blokkeren van uw pas ontvangt u een nieuwe Betaalpas. 

ett kvitto

Fraude

Fraude kan in verschillende situaties voorkomen. Uw persoonlijke gegevens zijn door een virus op uw computer gestolen. Een persoon of bedrijf neemt contact met u op en vraagt u naar gegevens zoals uw wachtwoord of gebruikersnaam. Of uw persoonlijke informatie is op een andere manier in de verkeerde handen gevallen.

Handelsbanken zorgt altijd voor een beveiligde omgeving en gaat zeer strikt om met gevoelige informatie. Heeft u een vermoeden dat uw gegevens door onbevoegde personen wordt gebruikt? Of ziet u vreemde afschrijvingen op uw rekening? Neem dan contact op met onze klantenservice

dator med en pil på

E-mail phishing  

Wanneer een persoon of organisatie zich via een e-mail voordoet als iemand die u mogelijk kent, noemen we dit phishing. Vaak wordt er in phishing e-mails gevraagd om persoonlijke gegevens, zoals uw gebruikersnaam, wachtwoord, rekeningnummer of creditcardnummer. 

Handelsbanken, of welke bank dan ook, zal nooit om uw gegevens vragen. Zeker niet via een e-mail. Communicatie over uw persoonlijke gegevens verloopt alleen via persoonlijk contact bij uw lokale kantoor. Ontvangt u een e-mail die u niet vertrouwt? Neem contact met ons op of stuur een e-mail naar reportphish@handelsbanken.se