1. Veilig bankieren

Veilig bankieren


Handelsbanken zal u nooit vragen om:

  1. Geld over te boeken naar andere rekeningen via de telefoon of in een tekstbericht (ook niet in noodgevallen!)
  2. Een medewerker langs te sturen om uw inlogkaart voor internetbankieren of pincodes thuis bij u op te halen
  3. Uw inlogkaart per post op te sturen
  4. Wachtwoorden of andere beveiligingscodes door te geven via de telefoon of via een tekstbericht
  5. Toegang te krijgen tot uw computer of smartphone om software of apps op uw computer, tablet of smartphone te installeren
Meer informatie Opent in een nieuw venster

Klopt er iets niet? Neem contact met onze klantenservice:

Belangrijk is om fraude altijd te melden. Wanneer u vermoedt met fraude te maken te hebben, neem dan contact op met onze klantenservice:

0800 820 00 20 (gratis)
+31 20 412 77 92 (vanuit het buitenland)

Er zijn diverse vormen van fraude.
Belangrijk is om fraude altijd te melden.

Wanneer u vermoedt met fraude te maken te hebben, neem dan direct contact op met onze klantenservice. Bel ons via 0800 820 00 20 of vanuit het buitenland: +31 20 412 77 92. In het Nederlands zijn we bereikbaar van maandag t/m vrijdag, van 08:00 tot 18:00 uur. In het Engels zijn we 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Voor meer informatie kijk op veiligbankieren.nlOpent in een nieuw venster of fraudehelpdesk.nOpent in een nieuw vensterl

mobiltelefon

WhatsApp-fraude

Bij WhatsApp-fraude doen oplichters zich via tekstberichten voor als een goede bekende die aan u vraagt om iets te betalen of geld aan hem of haar te lenen. Wees alert zodra een bekende via een tekstbericht vraagt om iets te betalen of over te boeken, zelfs als dat bericht vanaf een bekend e-mailadres of mobiel nummer is verzonden. 

Niet gesproken? Niet betalen! Vraagt een zoon, dochter of andere dierbare via een tekstbericht om iets te betalen of over te boeken, doet u dat dan uitsluitend nadat u hem/haar persoonlijk mondeling hebt gesproken én hebt herkend.

WhatsApp-fraudeOpent in een nieuw venster

Thief

Bankhelpdeskfraude

Bij bankhelpdeskfraude doen oplichters zich voor als bankmedewerker. Hoewel er maatregelen genomen zijn misbruiken oplichters de naam of het telefoonnummer van de bank. De oplichter probeert uw vertrouwen te winnen zodat u een betaling doet. 

Ze bellen u dan op met de boodschap dat ze iets onveiligs of vreemds zien gebeuren op uw rekening en dat u tijdelijk uw geld moet overboeken naar een ‘veilige kluisrekening’. Voorkom dat deze oplichters toegang krijgen tot uw gegevens en lees hoe u bankhelpdeskfraude kunt herkennen en voorkomen. 

BankhelpdeskfraudeOpent in een nieuw venster

dator med en pil på

Phishing  

Wanneer een persoon of organisatie zich telefonisch of via een e-mail voordoet als iemand die u mogelijk kent, noemen we dit phishing. Vaak wordt er in phishing e-mails gevraagd om persoonlijke gegevens, zoals uw gebruikersnaam, wachtwoord, rekeningnummer of creditcardnummer. 

Handelsbanken, of welke bank dan ook, zal nooit om uw gegevens vragen. Communicatie over uw persoonlijke gegevens verloopt alleen via persoonlijk contact bij uw lokale kantoor. Ontvangt u een e-mail die u niet vertrouwt? Neem dan contact met ons op.

PhishingOpent in een nieuw venster


De vijf veiligheidsregels

mevrouw met mobiel in handen
  1. Houd uw beveiligingscodes geheim
  2. Zorg ervoor dat uw inlogkaart nooit door een ander gebruikt wordt
  3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken
  4. Controleer uw bankrekening
  5. Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op
Meer informatie veiligheidsregelsOpent in een nieuw venster