Privacyverklaring

In onze privacyverklaring leggen we uit welke persoonsgegevens we van u verzamelen en hoe we deze gebruiken. Deze verklaring geldt voor de lokale kantoren en het hoofdkantoor van Svenska Handelsbanken AB (publ) Nederland (“Handelsbanken”).

Handelsbanken is gevestigd aan de Herikerbergweg 181, 1101 CN Amsterdam. Wij zijn verantwoordelijk voor de verwerking van uw gegevens. In deze privacyverklaring gebruiken we “de Bank”, “we”, of “ons” als we naar Handelsbanken verwijzen. De verklaring geldt voor alle diensten verleend door Handelsbanken in Nederland.

Heeft u na het lezen van deze verklaring nog vragen? Neem dan contact op met uw Handelsbanken-kantoor of stel uw vraag per e-mail aan onze Functionaris voor de Gegevensverwerking via  dpo-nl@handelsbanken.nl.


Hoe we omgaan met uw persoonsgegevens

Voor Handelsbanken is uw vertrouwen in hoe wij met uw data omgaan erg belangrijk. Een vanzelfsprekend onderdeel van onze dagelijkse gang van zaken is dat we ons bewust zijn van onze zorgplicht en dat we integer handelen. Daarom nemen we bij de ontwikkeling van onze dienstverlening technische, fysieke en organisatorische maatregelen om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van uw gegevens zo goed mogelijk te beschermen.

In deze privacyverklaring beschrijven we de details van onze verwerking van uw persoonsgegevens, zoals welke gegevens wij van u bewaren, voor welke doelen wij die gebruiken en hoelang we de persoonsgegevens bewaren. Daarnaast leggen we uit in welke situaties we gebruikmaken van profilering en geautomatiseerde besluitvorming en hoe u toegang kunt krijgen tot uw gegevens. 


Van wie verwerken we persoonsgegevens

Deze privacyverklaring geldt voor:

  • Onze voormalige, bestaande en potentiële klanten
  • Personen die betrokken zijn bij een klantrelatie, zoals vertegenwoordigers of gemachtigden
  • Personen die geen klant van ons zijn, zoals ontvangers van betalingen, contactpersonen van zakelijke klanten en contactpersonen van leveranciers
  • Bezoekers van onze kantoren
  • Bezoekers van onze website en gebruikers van onze apps
  • Abonnees van onze nieuwsbrieven

Welke persoonsgegevens we gebruiken

Dit zijn verschillende soorten van persoonsgegevens die we mogelijk van u hebben en gebruiken (inclusief een niet-uitputtende lijst van voorbeelden):

Van onze klanten en personen betrokken bij een overeenkomst met ons:

  • Algemene persoonsgegevens zoals uw naam, adres en contactgegevens
  • Kopie identiteitsbewijs inclusief uw burgerservicenummer
  • Beoordelingen en classificaties die wij op grond van anti-witwas, FATCA- of MiFID-voorschriften verplicht zijn te maken
  • Overeenkomsten, waaronder alle informatie die u aan ons heeft aangeleverd voor het verkrijgen van het product, zoals gegevens voor de aanvraag van een hypotheek. Daarnaast verwerken wij gegevens over uw rekeningen, kredieten, deposito’s en daaraan gekoppelde volmachten
  • Financiële transacties, gegevens over uw bij- en afschrijvingen, kaarttransacties en de aan- en verkoop van financiële instrumenten
  • Communicatiegegevens zoals e-mails en opnames van telefoongesprekken. De telefoongesprekken die u met ons heeft, mogen we monitoren en opnemen. Voor sommige van onze producten zijn we hiertoe wettelijk verplicht, bijvoorbeeld wanneer u via de telefoon financiële instrumenten bij ons koopt. Daarnaast kunnen we de opgenomen gesprekken ook gebruiken om telefonisch gemaakte afspraken nog een keer te controleren en om onze dienstverlening te verbeteren.
  • Persoonlijke voorkeuren zoals een ingestelde taal en uw cookie-voorkeuren 
  • Technische gegevens zoals uw IP- of MAC-adres en wanneer u inlogt op de Handelsbanken app of bij internetbankieren
  • Speciale categorieën van persoonsgegevens zoals informatie over uw gezondheid of strafrechtelijke gegevens. We verwerken deze gegevens alleen als het noodzakelijk is om een product aan te bieden of op basis van wet- of regelgeving.

In sommige gevallen vragen we ook om (meer) gevoelige gegevens die we nodig hebben, zoals geregistreerde schulden of betaalgedrag bij andere organisaties. Soms vragen we ook om informatie over uw vertegenwoordigers, zoals gevolmachtigden of zaakwaarnemers. Deze informatie vragen en gebruiken we alleen als dit nodig is voor een bepaalde dienst of product. 

Van bezoekers van onze websites:

  • Uw voorkeuren zoals uw taalvoorkeur en cookie-instellingen
  • Cookies, voor meer informatie zie ons .

Van bezoekers van onze kantoren:

  • Camerabeelden, voor uw veiligheid en die van onze medewerkers nemen we beveiligingsmaatregelen op onze locaties, waaronder cameratoezicht. 
Van gebruikers van onze apps:
  • Algemene gegevens zoals uw naam, telefoonnummer, emailadres, adres
  • Productinformatie zoals informatie over uw beleggingen en/of rekeningen
  • Communicatiegegevens die u mogelijk verstuurt met de berichtfunctie in de app

Van abonnees van onze nieuwsbrieven:

  • Algemene gegevens, zoals uw naam en emailadres
  • Uw toestemming voor het ontvangen van de betreffende nieuwsbrief

Hoe we uw persoonsgegevens verzamelen

Meestal krijgen we uw gegevens rechtstreeks van u, bijvoorbeeld als u een rekening opent
of een lening aanvraagt. We vragen ook informatie aan bij organisaties zoals de Belastingdienst,
het Bureau Krediet Registratie of het Kadaster. Dit doen we alleen als deze informatie nodig is 
om gebruik te maken van onze diensten. Ook kunnen we informatie uit (semi)openbare
bronnen gebruiken, als dit nodig is om onze diensten aan te kunnen bieden.

Waar we uw persoonsgegevens voor gebruiken

We verwerken alleen uw persoonsgegevens die nodig zijn om u onze diensten en producten aan te kunnen bieden.

We doen dit op basis van vier wettelijke grondslagen:

1. Naleven van een overeenkomst
Als u klant bij ons bent, hebben we uw gegevens nodig om onze afspraken met u na te komen. Bijvoorbeeld om een rekening te beheren of een lening te verstrekken.

2. Noodzakelijk op grond van wet- en regelgeving
Soms zijn we wettelijk verplicht om uw gegevens te verwerken. Bijvoorbeeld voor:

  • Het controleren en verifiëren van uw identiteit
  • Het voorkomen en opsporen van fraude, witwassen en andere criminele activiteiten. Hiervoor monitoren we het gebruik van uw rekening(en) en andere bankdiensten en kijken we in verschillende fraudepreventiesystemen of u hier naar voren komt
  • Het bepalen van uw kredietlimiet
  • Het bijhouden van informatie over leningen en kredieten
  • Het monitoren van transacties in financiële instrumenten, zoals aandelen en beleggingsfondsen
  • Het naleven van veiligheidsregels, bijvoorbeeld bij internet- en mobielbankieren
  • Het verzorgen van rapportages aan de autoriteiten, zoals de Belastingdienst of toezichthouders
  • Het naleven van regelgeving over accounting, risicobeheer en het bijhouden van statistieken
  • Het verwerken van video-opnames, voor uw en onze veiligheid
  • Het afhandelen, analyseren en opvolgen van klachten

3. Gerechtvaardigd belang van de Bank 
We mogen uw gegevens ook gebruiken als dat nodig is voor onze bedrijfsvoering, zolang uw privacy of uw andere rechten niet in het geding komen. Om die reden zetten we uw persoonsgegevens onder andere ook in voor:

  • Het uitvoeren van markt- en klantanalyses om onze producten en diensten te verbeteren;
  • Het berekenen van de maximale hoogte van een hypotheek met onze
  • Het uitvoeren van marketingactiviteiten, zodat u op de hoogte blijft van mogelijk interessante producten voor u (tenzij u heeft aangegeven dat u dit niet wilt)
  • Het uitvoeren van klantenquêtes
  • Risicomanagement en statistieken, bijvoorbeeld om onze modellen voor kredietbeoordelingen te verbeteren

4. Met uw toestemming 
Voor sommige zaken vragen we eerst uw toestemming. U mag die toestemming altijd weer intrekken. Dit geldt bijvoorbeeld voor:

  • Wanneer u zich inschrijft voor één of meerdere van onze nieuwsbrieven
  • Wanneer u gebruik maakt van onze apps
  • Wanneer u onze website bezoekt plaatsen we mogelijk cookies. Bij uw eerste bezoek krijgt u een melding over cookies. U wordt gevraagd om deze te accepteren of te weigeren. Indien u de cookies accepteert, voegen we een cookie met een uniek ID aan uw browser toe om na te gaan hoe onze website wordt gebruikt. Lees meer over hoe we  gebruiken.

Geautomatiseerde beslissingen op basis van uw profiel 

De Bank maakt in bepaalde gevallen gebruik van automatische besluitvorming. Daarmee bedoelen we dat er op basis van uw persoonsgegevens automatisch een besluit wordt genomen, bijvoorbeeld op basis van uw financiële situatie. Nemen we een automatisch besluit op basis van uw profiel met rechtsgevolgen of andere serieuze gevolgen? Dan laten we u dat weten. 

Met wie we uw gegevens delen

We delen uw persoonsgegevens met niemand, tenzij daar een goede reden voor is. Dit is toegestaan om producten aan u te kunnen leveren waarbij onze groepsmaatschappij of een externe bedrijf een rol speelt. In andere gevallen zijn we wettelijk verplicht om uw gegevens te delen, bijvoorbeeld als de overheid hierom vraagt. Voorbeelden van partijen waarmee we uw gegevens kunnen delen zijn andere banken, betaaldienstverleners en andere partijen die betrokken zijn bij de te leveren producten. Hieronder staan enkele voorbeelden van situaties waarbij we uw gegevens met derden moeten delen:

  • Derde partijen die contractuele diensten aan ons verlenen, zoals betaaldienstverleners
  • Kredietbeoordelingsorganisaties, wanneer u een lening bij ons aanvraagt
  • Banken en betaalinstellingen in landen binnen en buiten de Europese Unie of Europese Economische Ruimte wanneer we op uw verzoek geld overmaken
  • De overheid, toezichthouders of de Belastingdienst, om aan onze wettelijke verplichtingen te voldoen
  • Aan gecertificeerde fraudepreventiebureaus en andere soortgelijke organisaties in de strijd tegen financiële criminaliteit

Delen van persoonsgegevens met derde landen

Landen buiten de Europese Unie (EU) of de Europese Economische Ruimte (EER) noemen we derde landen. Wanneer we uw persoonsgegevens delen met derde landen, zorgen we ervoor dat er nog steeds sprake is van passende bescherming. We delen uw gegevens bijvoorbeeld wanneer we geld of een ander vermogensbestanddeel over moeten maken naar een ontvanger in een derde land. Dit gebeurt alleen op uw verzoek of op basis van een gesloten overeenkomst tussen u en ons. Het kan ook zo zijn dat een autoriteit uit een derde land ons verplicht om uw persoonsgegevens te delen.

Hebben we geen afspraken met u gemaakt over het delen van gegevens met derde landen? Dan mogen we uw gegevens alleen delen onder de volgende voorwaarden:

  • De Europese Commissie heeft vastgesteld dat er in het derde land voldoende beschermende waarborgen bestaan. Dit heet een adequaatheidsbesluit
  • Er is sprake van passende waarborgen, zoals clausules in de door ons met derde partijen gesloten overeenkomsten, een goedgekeurde gedragscode of bindende bedrijfsvoorschriften
  • Het delen van gegevens is toegestaan en/of verplicht op basis van toepasselijke wetgeving

Hoe lang we uw persoonsgegevens bewaren

Zolang u klant bij ons bent, bewaren we uw persoonsgegevens die nodig zijn voor de nakoming van onze overeenkomst. Wanneer uw relatie met ons eindigt, bewaren we uw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk. We houden ons hierbij aan de wettelijke bewaartermijnen, rapportageverplichtingen, boekhoudkundige regels en eisen rondom het voorkomen van witwassen. Voorbeelden zijn:

  • Vijf jaar bij gegevens die te maken hebben met het voorkomen van financiële criminaliteit. Een verlenging van deze termijn met vijf jaar is mogelijk bij een verdenking van strafbare feiten
  • Zeven jaar bij gegevens die we op basis van boekhoudkundige wet- en regelgeving moeten bewaren

Heeft u alleen informatie bij ons opgevraagd, maar bent u geen klant geworden? Dan bewaren we uw gegevens maximaal 13 maanden. Deze termijn gaat lopen vanaf het moment dat door één van beide partijen aangegeven is dat er op dat moment nog geen klantrelatie wordt aangegaan. 

Uw rechten: wat kunt u doen met uw gegevens? 

U heeft verschillende rechten als het gaat om uw persoonsgegevens. Hieronder leggen we uit wat die rechten zijn en hoe u ze kunt gebruiken.

Recht op inzage
- U mag ons altijd vragen welke persoonsgegevens we van u bewaren. Dit is meestal gratis.

Recht om vergeten te worden / gegevens te wissen - U heeft het recht om gegevens die we van u bewaren te laten verwijderen.
Op uw verzoek wissen we gegevens, maar dit kan niet in alle gevallen. Dat doen we als:

  • We de gegevens niet meer nodig hebben
  • We uw gegevens onterecht hebben verwerkt
  • U uw toestemming intrekt en er geen andere reden is om de gegevens te bewaren
  • U bezwaar maakt tegen het gebruik van uw gegevens die op grond van gerechtvaardigd belang verwerkt worden en wij geen zwaarder belang hebben
  • De wet ons verplicht om de gegevens te verwijderen
Soms mogen of moeten we uw gegevens toch bewaren, bijvoorbeeld vanwege wettelijke regels.

Recht op beperking - U kunt vragen om tijdelijk te stoppen met het gebruiken van uw gegevens, bijvoorbeeld als u denkt dat ze niet kloppen. Als wij uw verzoek goedkeuren, bewaren we de gegevens wel, maar gebruiken ze alleen als u dat goedvindt of als de wet dat toestaat. 

Recht op rectificatie - Klopt er iets niet in uw gegevens? Laat het ons weten, dan passen we het aan.

Bezwaar maken tegen gerechtvaardigd belang - U kunt bezwaar maken als we uw gegevens gebruiken op basis van ons gerechtvaardigd belang. We bekijken dan of we uw bezwaar kunnen overnemen.

Stopzetten van direct marketing - Wilt u geen direct marketingmateriaal meer van ons ontvangen? Geef dit aan ons door via dpo-nl@handelsbanken.nl of neem contact op met uw Handelsbanken-kantoor.

Recht op dataportabiliteit - Het grootste deel van de persoonsgegevens die we van u bewaren, kunt u als een digitaal bestand krijgen. Dit bestand gebruikt u bijvoorbeeld om naar andere bedrijven of autoriteiten door te sturen die uw gegevens nodig hebben. Is dit technisch niet mogelijk? We kunnen uw gegevens op uw verzoek doorsturen naar de organisatie die om uw gegevens vraagt. 

Wilt u één of meerdere van uw rechten gebruiken? Neem contact op met uw Handelsbanken-kantoor of met de Functionaris voor de Gegevensverwerking van Handelsbanken via dpo-nl@handelsbanken.nl. We bekijken uw verzoek zorgvuldig en laten u weten wat we kunnen doen binnen de wettelijke regels.

Meer informatie

We passen deze privacyverklaring van tijd tot tijd aan. De actuele versie is altijd beschikbaar op onze website. Deze versie is van 28 juni 2025. 

Heeft u vragen of een klacht over de manier waarop we uw gegevens gebruiken? Neem contact op met uw Handelsbanken-kantoor Opent in een nieuw venster of de Functionaris voor de Gegevensverwerking van Handelsbanken in Nederland via dpo-nl@handelsbanken.nl. Of stuur uw klacht naar de Autoriteit Persoonsgegevens Opent in een nieuw venster.