1. Houd uw beveiligingscodes geheim
- Zorg ervoor dat uw beveiligingscodes nooit bij iemand anders bekend kunnen worden. Uw beveiligingscodes omvatten de pincode voor de inlogcodes voor internet- en mobielbankieren*.
- Gebruik alleen beveiligingscodes voor uzelf. Gebruik ze op de manier die we u aanbevelen*.
- Noteer of bewaar geen beveiligingscodes. Als er geen andere manier is, noteer deze dan op een manier die onherkenbaar is voor anderen.
- Kies een moeilijk te raden beveiligingscode - niet uw geboortedatum, de naam van een familielid of een postcode.
- Zorg ervoor dat niemand anders uw beveiligingscode kan zien wanneer u deze invoert.
- Geef nooit een beveiligingscode per telefoon, e-mail of op enige andere manier dan die we u hebben voorgeschreven.
*Door gewijzigde wetgeving kunt u gebruikmaken van diensten van gecertificeerde derde partijen (rekeninginformatie- of betaalinitiatiedienstverleners) om bijvoorbeeld uw rekeninginformatie te laten verzamelen of een betaalopdracht uit te sturen. Handelsbanken is hierin geen partij. U geeft toestemming aan een derde partij door gebruik te maken van uw kaartlezer en inlogkaart van Handelsbanken.
2. Laat uw inlogkaart nooit door een ander gebruiken
- Laat u niet afleiden tijdens het gebruik van uw inlogkaart.
- Bewaar uw inlogkaart op een veilige plaats en zorg ervoor dat deze niet gemakkelijk te verliezen is.
3. Beveilig de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken
- Zorg ervoor dat de software op de computer, tablet en/of smartphone die u voor het regelen van uw bankzaken gebruikt, is voorzien van actuele (beveiligings)updates. Denk hierbij aan het besturingssysteem en beveiligingsprogramma’s, zoals een virusscanner en firewall.
- Installeer geen illegale of onbekende software.
- Beveilig uw apparaat met een persoonlijke beveiligingscode.
- Meld u altijd af wanneer u klaar bent met het gebruik van de service.
4. Controleer uw bankrekening
- Controleer uw bankrekening zo snel mogelijk op ongeoorloofde afschrijvingen of tegoeden.
- Controleer bij het maken van een betaling of de gegevens correct zijn ingevoerd.
5. Meld incidenten direct aan de bank en volg de aanwijzingen van de bank op
- Neem direct contact met ons op in de volgende gevallen:
- U weet of vermoedt dat iemand anders uw beveiligingscodes kent of heeft gebruikt.
- U ziet ongeautoriseerde afschrijvingen of tegoeden op uw account.
- Het apparaat met de Particulier Mobiel Bankieren App is niet langer in uw bezit. - Geef nooit een beveiligingscode per telefoon, e-mail of op een andere manier dan die we u hebben voorgeschreven.