- Een Euro-incasso gebruikt u om rekeningen automatisch te betalen (incassomachtiging).
- Door een Euro-incasso betaalt u uw rekeningen altijd op tijd.
- Een Euro-incasso kunt u terugboeken.
Euro-incasso afschrijving
Euro-incasso terugboeken
Euro-incasso blokkeren
Meer over Euro-incasso
-
Wat is een incassomachtiging?
Met een incassomachtiging zorgt u ervoor dat u op tijd betaalt. Met een incassomachtiging geeft u een bedrijf of instantie (de incassant) toestemming om automatisch een bedrag van uw betaalrekening af te halen. Ook geeft u toestemming aan ons om de automatische betaling uit te voeren en het bedrag van uw betaalrekening af te laten schrijven.
-
Wat is het verschil tussen een Euro-incasso en een Zakelijke Euro-incasso?
Bij een Euro-incasso:
- Regelt u vooraf de machtiging met de incassant.
- Heeft u acht weken recht op terugbetaling.
Bij een Zakelijke Euro-incasso:
- Regelt u vooraf de machtiging met de incassant. Uw registreert deze getekende machtiging vooraf bij uw Handelsbanken-kantoor.
- Heeft u geen recht op terugbetaling.
-
Hoelang geldt een incassomachtiging?
Een eenmalige incassomachtiging geldt voor één Euro-incasso.
Een doorlopende incassomachtiging geldt voor twee of meer Euro-incasso’s. Deze blijft geldig totdat u de incassomachtiging intrekt. -
Hoe kan ik een incassomachtiging intrekken?
Neem contact op met de incassant.
-
Hoe kan ik Euro-incasso’s laten blokkeren?U kunt ons vragen om uw Zakelijke Betaalrekening te blokkeren voor Euro-incasso’s. Neem hiervoor contact op met uw Handelsbanken-kantoor.
-
Hoe kan ik geblokkeerde Euro-incasso’s deblokkeren?Neem hiervoor contact op met uw Handelsbanken-kantoor.
-
Hoe kan ik een afgeschreven Euro-incasso terugboeken?
Tot acht weken na de betaling kunt u afgeschreven Euro-incasso’s terug laten boeken en ook voor de toekomst blokkeren. Neem hiervoor contact op met uw Handelsbanken-kantoor.
Als er volgens u onterecht een Euro-incasso is afgeschreven, kunt u dit ook na de termijn van acht weken nog melden via het formulier Melding Onterechte Incasso.
Nadat u het formulier ‘Melding Onterechte Incasso’ heeft ingevuld, kan uw accountmanager een onderzoek instellen. Komt uit het onderzoek dat de incasso fout is afgeschreven, dan storten we het geld na een maand terug op uw rekening.
Klopt de incasso wel, bijvoorbeeld omdat u de machtiging heeft gegeven aan de incassant? Dan storten we het geld niet terug. Ook betaalt u ons dan een vergoeding voor de onderzoekskosten (€ 25). Heeft u binnen dertien maanden nadat de onterechte Euro-incasso van uw Betaalrekening is afgeboekt nog geen Melding Onterechte Incasso gedaan, dan heeft u geen recht meer op eventuele terugbetaling van het afgeschreven bedrag.