Handelsbanken scoort ook dit jaar weer uitstekend op klanttevredenheid

Amsterdam, 20 september 2022 – Voor het tiende jaar op rij zijn klanten van Handelsbanken in Nederland, in vergelijking met de Nederlandse grootbanken, het meest tevreden over hun bank. Dit blijkt uit onderzoek onder particuliere en zakelijke klanten van alle banken in Nederland, uitgevoerd door het onafhankelijke internationale marktonderzoeksbureau EPSI Rating Group.

In de EPSI-klanttevredenheidsindex scoort Handelsbanken onder haar particuliere klanten 77,3. Voor de Nederlandse bankensector als geheel ligt deze tevredenheidsscore op 68. Bij zakelijke klanten scoort Handelsbanken 76,5 ten opzichte van een sectorgemiddelde van 65,2. Handelsbanken heeft met deze scores voor het tiende achtereenvolgende jaar, in vergelijking met de Nederlandse grootbanken, de hoogste klanttevredenheid, zowel onder particuliere als zakelijke klanten.

“In een wereld van onzekerheid en snelle veranderingen zijn de eisen, behoeften, verwachtingen en gedragingen van klanten volatiel”, aldus Johan Parmler van EPSI. “Hoewel de klanttevredenheid in de banksector daalt in vergelijking met vorige jaren, blijft de algemene klanttevredenheid voor de banksector relatief hoog, ondanks de politieke en economische instabiliteit als gevolg van een nieuwe oorlog in Europa. Het gevestigde patroon dat kleinere en nicheaanbieders meer tevreden klanten hebben, houdt echter stand. Een andere algemene observatie is dat de vraag naar naadloze digitale diensten is toegenomen en moet worden behandeld als een onmisbaar kwaliteitsaspect. Dat Handelsbanken haar toppositie op de klanttevredenheidsindex weet vast te houden, is grotendeels te danken aan het ‘persoonlijk relatiebankieren’-model van de bank waarin ze op maat gemaakte dienstverlening kan bieden. Kleinere en nichebanken, zoals Handelsbanken in het bijzonder, profiteren van het feit dat ze worden gezien als banken die dichterbij hun klanten staan dan de grotere algemene banken.”
grafiek klanttevredenheid particuliere klanten en zakelijke klanten
Over het onderzoek
Van juni tot en met augustus 2022 zijn in opdracht van het internationale marktonderzoeksbureau EPSI Rating Group in totaal 3.212 telefonische en/of online enquêtes afgenomen onder klanten van banken in Nederland. De enquêtes bevatten vragen over imago, verwachtingen, product- en servicekwaliteit, prijs-kwaliteitsverhouding en klantloyaliteit.

Naast Handelsbanken zijn de drie grootste banken in Nederland (ABN Amro, ING en Rabobank) separaat meegenomen in het onderzoek. Andere banken die door de respondenten zijn genoemd als hun voornaamste bank zijn ondergebracht in de categorie ‘overig’. EPSI doet sinds 1989 onderzoek naar de bancaire sector in Scandinavië, sinds 2009 in het Verenigd Koninkrijk en sinds 2013 in Nederland. Kijk voor meer informatie over EPSI Rating Group en onderzoek naar de bancaire sector op

Voor meer informatie over het onderzoek:

Johan Parmler, EPSI Research Services Ltd

Telefoon: +46 70 880 27 13