EPSI Klanttevredenheid 2025

Handelsbanken voor dertiende jaar op rij hoogste score in klanttevredenheid

Amsterdam, 21 oktober 2025

Voor het dertiende jaar op rij zijn klanten van Handelsbanken in Nederland, in vergelijking met de Nederlandse grootbanken, het meest tevreden over hun bank. Dit blijkt uit onderzoek dat werd uitgevoerd door het onafhankelijke internationale marktonderzoeksbureau EPSI Rating Group.

In augustus en september zijn door EPSI in totaal 3.654 telefonische en online enquêtes afgenomen onder klanten van banken in Nederland. In de EPSI-klanttevredenheidsindex scoort Handelsbanken onder haar particuliere klanten 79,1, iets hoger dan vorig jaar (78,6). Voor de Nederlandse bankensector als geheel ligt deze tevredenheidsscore beduidend lager, op 67,2 (68,2).

Bij zakelijke klanten scoort Handelsbanken met 77,3 (78,4), iets lager dan vorig jaar. Het sectorgemiddelde ligt op 64,2 (66,2).

Handelsbanken heeft met deze scores, in vergelijking met de Nederlandse grootbanken, de hoogste klanttevredenheid, zowel onder particuliere als zakelijke klanten. Johan Parmler van EPSI zegt hierover: “In tijden van onzekerheid blijft persoonlijke aandacht het verschil maken. De EPSI-studie van 2025 laat zien dat klanten trouw blijven aan banken die investeren in relaties en maatwerk. Handelsbanken behoudt in zowel het particuliere als in het zakelijke segment haar toppositie dankzij haar model dat persoonlijke service centraal stelt. Klanten waarderen de flexibiliteit, betrokkenheid en het vertrouwen dat kleinere aanbieders bieden.”
Klanttevredenheidsindex Nederlandse banken particulier en zakelijk, EPSI Rating, 2025
Bron: EPSI Rating, 2025

Over het onderzoek

Van augustus tot en met september 2025 zijn in opdracht van het internationale marktonderzoeksbureau EPSI Rating Group in totaal 3.654 telefonische en online enquêtes afgenomen onder klanten van banken in Nederland. De enquêtes bevatten vragen over imago, verwachtingen, product- en servicekwaliteit, prijs-kwaliteitsverhouding en klantloyaliteit. Naast Handelsbanken zijn de drie grootste banken in Nederland (ABN Amro, ING en Rabobank) separaat meegenomen in het onderzoek. Andere banken die door de respondenten zijn genoemd als hun voornaamste bank zijn ondergebracht in de categorie ‘overig’. 

EPSI doet sinds 1989 onderzoek naar de bancaire sector in Scandinavië, sinds 2009 in het Verenigd Koninkrijk en sinds 2013 in Nederland. Kijk voor meer informatie over EPSI Rating Group en onderzoek naar de bancaire sector op  .

- Einde bericht - 

Voor meer informatie over Handelsbanken Nederland:

Etienne te Brake
Hoofd Communicatie Handelsbanken Nederland

020 412 76 97
06 83 66 05 77
etienne.te.brake@handelsbanken.nl

Voor meer informatie over het EPSI onderzoek: 

Johan Parmler
EPSI Research Services Ltd

Over Handelsbanken

Handelsbanken, opgericht in 1871, is een internationale beursgenoteerde bank voor particulieren, ondernemers en bedrijven. De bank heeft een sterk decentrale organisatie, met een landelijk kantorennetwerk in haar thuismarkten: Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Nederland. De bank kenmerkt zich door hechte en langdurige klantrelaties, een laag risicoprofiel en het uitgangspunt dat nagenoeg alle besluiten, dicht bij de klant, op de lokale kantoren worden genomen. In Nederland heeft Handelsbanken op dit moment 27 kantoren en meer dan 400 medewerkers. Voor meer informatie over Handelsbanken, kijk op