-klanttevredenheid

Al 13 jaar de beste in klanttevredenheid

Bij Handelsbanken werken we er iedere dag hard aan om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Klanttevredenheid staat bij ons dan ook hoog in het vaandel. De feedback die we van klanten krijgen, is voor ons zeer waardevol en helpt ons bij het verbeteren van onze producten en diensten.

Etienne te Brake, Hoofd Marketing & Communicatie Handelsbanken Nederland: “Eén van de manieren waarop we deze feedback krijgen, is door een jaarlijks klanttevredenheidsonderzoek onder klanten van Nederlandse banken, uitgevoerd door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau EPSI Rating (Extended Performance Satisfaction Index). Uit het meest recente onderzoek (EPSI Rating, 2025) blijkt dat onze klanten voor het dertiende jaar op rij, in vergelijking met de Nederlandse grootbanken en het sectorgemiddelde, het meest tevreden zijn over ons als bank.” 

Wat is EPSI?

EPSI Rating is een Europees onderzoeksinstituut dat sinds 1999 onafhankelijk en regelmatig klanttevredenheidsonderzoeken uitvoert in bepaalde sectoren, waaronder de bankensector.

EPSI Rating Group Opent in een nieuw venster

Klanttevredenheid 2025

Klanttevredenheidstabel EPSI 2025 zakelijke en particuliere klanten

EPSI Klanttevredenheidsscores 2025

In de EPSI-klanttevredenheidsindex scoort Handelsbanken onder haar particuliere klanten 79,1, iets hoger dan vorig jaar (78,6). Voor de Nederlandse bankensector als geheel ligt deze tevredenheidsscore beduidend lager, op 67,2 (68,2). Bij zakelijke klanten scoort Handelsbanken met 77,3 (78,4) iets lager dan vorig jaar. Het sectorgemiddelde ligt op 64,2 (66,2).

Handelsbanken heeft met deze scores, in vergelijking met de Nederlandse grootbanken en het sectorgemiddelde, de hoogste klanttevredenheid, zowel onder particuliere als zakelijke klanten.

Hoe moeten de scores geïnterpreteerd worden? 

Volgens het ‘EPSI-model’ hebben de elementen ‘imago’, ‘verwachtingen’, ‘kwaliteit’, ‘service’ en ‘prijs/kwaliteitverhouding’ effect op klanttevredenheid. Door verschillende vragen te stellen binnen de 5 elementen, en de scores op te tellen, komt er een totaalcijfer tussen de 0 en 100 uit. Een klant met een score tussen 0 en 60 is ontevreden. Een score tussen 60 en 75 betekent ‘tevreden’, boven de 75 betekent ‘erg tevreden’.

Bron: EPSI Rating 2025