Eerste kwartaalcijfers 2022

Eerste kwartaalcijfers 2022: Nettowinst Handelsbanken Nederland stijgt naar EUR 12,9 miljoen

• Nettowinst stijgt met 16% naar EUR 12,9 miljoen
  • Inkomsten stijgen met 17% naar EUR 33,2 miljoen
  • Kosten stijgen met 9% naar EUR 18,1 miljoen
  • Omvang gemiddelde totale kredietportefeuille stijgt met 18% naar EUR 7,599 miljard

Amsterdam, 27 april 2022 – Handelsbanken maakte vandaag de cijfers over het eerste kwartaal van 2022 bekend. In Nederland, een van de thuismarkten van Handelsbanken, groeit de bank onverminderd door. In vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar stegen de inkomsten met bijna 17% naar EUR 33,2 miljoen (Q1 2021: EUR 28,4 miljoen). De kosten stegen met 9% naar EUR 18,1 miljoen (Q1 2021: EUR 16,7 miljoen). Het operationele resultaat was met EUR 12,9 miljoen 16% hoger dan vorig jaar (Q1 2021: EUR 11,1 miljoen). Het gemiddelde aantal medewerkers in Nederland steeg naar 346 (Q1 2021: 336).

Rente-inkomsten stegen in het eerste kwartaal met ruim 18% naar EUR 28,9 miljoen (Q1 2021: EUR 24,6 miljoen). Ondanks het onrustige beursklimaat stegen de fee- en commissie-inkomsten met ruim 3% naar EUR 3,3 miljoen (Q1 2021: EUR 3,2 miljoen).

De gemiddelde totale kredietportefeuille groeide in het eerste kwartaal met 18% naar EUR 7,599 miljard (Q1 2021: EUR 6,413 miljard). De gemiddelde totale kredietverlening aan particulieren steeg met 21% naar EUR 4,431 miljard (Q1 2021: EUR 3,673 miljard). De gemiddelde totale kredietverlening aan bedrijven steeg met bijna 16% naar EUR 3,168 miljard (Q1 2021: EUR 2,740 miljard).

In vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar steeg het gemiddelde totale volume van spaargelden en deposito’s in het eerste kwartaal van 2022 met 60% naar EUR 3,849 miljard (Q1 2021: EUR 2,405 miljard). Het gemiddelde totale volume van particuliere spaargelden en deposito’s steeg met 76% naar EUR 632 miljoen (Q1 2021: EUR 358 miljoen). Het gemiddelde totale zakelijke depositovolume steeg in het eerste kwartaal met 57% naar EUR 3,218 miljard (Q1 2021: EUR 2,047 miljard).

Roland van Pooij, CEO van Handelsbanken Nederland: “Onze groei heeft zich in het eerste kwartaal van dit jaar onverminderd voortgezet. De rentebaten en de fee- en commissie-inkomsten zijn gegroeid. Het leningvolume van hypotheken en vastgoedfinancieringen, spaargelden en deposito’s en de instroom van assets under management bij onze dochter Optimix Vermogensbeheer, namen toe. Daarmee groeien we gestaag door op het gebied van hypotheken, vastgoedfinancieringen en vermogensbeheer, waar we veel potentie zien voor verdere groei.”