Jaarcijfers 2023

• Winst stijgt met 59% naar EUR 91,3 miljoen
  • Inkomsten stijgen met 31% naar EUR 187,9 miljoen
  • Kosten stijgen met 12% naar EUR 87,9 miljoen
  • Omvang gemiddelde totale kredietportefeuille stijgt met 6% naar EUR 8,664 miljard

Amsterdam, 7 februari 2024 – Handelsbanken maakte vandaag de cijfers over 2023 bekend. In Nederland, een van de thuismarkten van Handelsbanken, groeit de bank door. In vergelijking met een jaar eerder stegen de inkomsten in 2023 met 31% naar EUR 187,9 miljoen (2022: EUR 143,3 miljoen). De rente-inkomsten stegen in 2023 met 33% naar EUR 169,1 miljoen (2022: EUR 127,4 miljoen). De kosten stegen met 12% naar EUR 87,9 miljoen (2022: EUR 78,2 miljoen). Het operationele resultaat was met EUR 91,3 miljoen 59% hoger dan vorig jaar (2022: EUR 57,4 miljoen). Het gemiddelde aantal medewerkers in Nederland steeg naar 388 (2022: 357).

De gemiddelde totale kredietportefeuille groeide met 6% naar EUR 8,664 miljard (2022: EUR 8,177 miljard). De gemiddelde totale kredietverlening aan particulieren steeg met 4% naar EUR 4,891 miljard (2022: EUR 4,723 miljard). De gemiddelde totale kredietverlening aan bedrijven steeg met 9% naar EUR 3,773 miljard (2022: EUR 3,453 miljard).

In vergelijking met 2022 daalde het gemiddelde totale volume van spaargelden en deposito’s met 11% naar EUR 3,537 miljard (2022: EUR 3,982 miljard). Het gemiddelde totale volume van particuliere spaargelden en deposito’s steeg met 1% naar EUR 679 miljoen (2022: EUR 673 miljoen). Het gemiddelde totale zakelijke depositovolume daalde met 14% naar EUR 2,858 miljard (2022: EUR 3,308 miljard).

De fee- en commissie-inkomsten uit vermogensbeheer via Handelsbanken-dochter Optimix Vermogensbeheer stegen met 25% naar EUR 17,2 miljoen (2022: EUR 13,8 miljoen). Het beheerd vermogen steeg van EUR 1,9 miljard in 2022 naar EUR 2,0 miljard in 2023.

Roland van Pooij, CEO van Handelsbanken Nederland: “In vergelijking met een jaar eerder zijn in 2023 de inkomsten uit al onze activiteiten toegenomen, zowel op het gebied van woninghypotheken, vastgoedfinancieringen, sparen als vermogensbeheer. Wel zagen we een afvlakking van de groei op het gebied van woninghypotheken en vastgoedfinancieringen en een afname van het spaarvolume door het vervallen van enkele grote zakelijke deposito’s. Tegelijkertijd namen de rentebaten uit sparen en de inkomsten uit vermogensbeheer toe. Dit heeft ertoe geleid dat 2023 voor Handelsbanken Nederland het beste jaar ooit was.”

- Einde bericht -

Voor meer informatie over Handelsbanken Nederland:

Etienne te Brake, Hoofd Communicatie Handelsbanken Nederland

Telefoon: 020 412 76 97
Mobiel: 06 83 66 05 77
etienne.te.brake@handelsbanken.nl

Informatie Handelsbanken Nederland

Handelsbanken, opgericht in 1871, is een internationale beursgenoteerde bank voor particulieren en bedrijven. De bank heeft een sterk decentrale organisatie, met een landelijk kantorennetwerk in haar thuismarkten: Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Nederland. De bank kenmerkt zich door hechte en langdurige klantrelaties, een laag risicoprofiel en het uitgangspunt dat nagenoeg alle besluiten, dicht bij de klant, op de lokale kantoren worden genomen. In Nederland heeft Handelsbanken op dit moment 27 kantoren en meer dan 400 medewerkers. Voor meer informatie over Handelsbanken, kijk op