Eerste kwartaalcijfers 2023

Eerste kwartaalcijfers 2023: Winst Handelsbanken Nederland stijgt naar EUR 21,8 miljoen

• Winst stijgt met 69% naar EUR 21,8 miljoen
  • Inkomsten stijgen met 35% naar EUR 44,9 miljoen
  • Kosten stijgen met 14% naar EUR 20,6 miljoen
  • Omvang gemiddelde totale kredietportefeuille stijgt met 14% naar EUR 8,631 miljard

Amsterdam, 26 april 2023 – Handelsbanken maakte vandaag de cijfers over het eerste kwartaal van 2023 bekend. In Nederland, een van de thuismarkten van Handelsbanken, groeit de bank gestaag door. In vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar stegen de inkomsten met 35% naar EUR 44,9 miljoen (Q1 2022: EUR 33,2 miljoen). De kosten stegen met 14% naar EUR 20,6 miljoen (Q1 2022: EUR 18,1 miljoen). Het operationele resultaat was met EUR 21,8 miljoen 69% hoger dan vorig jaar (Q1 2022: EUR 12,9 miljoen). Het gemiddelde aantal medewerkers in Nederland steeg naar 375 (Q1 2022: 346).

Rente-inkomsten stegen in het eerste kwartaal met 43% naar EUR 41,2 miljoen (Q1 2022: EUR 28,9 miljoen). In een onrustig beursklimaat stegen de fee- en commissie-inkomsten met 3% naar EUR 3,4 miljoen (Q1 2022: EUR 3,3 miljoen).

De gemiddelde totale kredietportefeuille groeide in het eerste kwartaal met 14% naar EUR 8,631 miljard (Q1 2022: EUR 7,599 miljard). De gemiddelde totale kredietverlening aan particulieren steeg met 11% naar EUR 4,902 miljard (Q1 2022: EUR 4,431 miljard). De gemiddelde totale kredietverlening aan bedrijven steeg met 18% naar EUR 3,729 miljard (Q1 2022: EUR 3,168 miljard).

In vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar daalde het gemiddelde totale volume van spaargelden en deposito’s in het eerste kwartaal van 2023 met 6% naar EUR 3,615 miljard (Q1 2022: EUR 3,849 miljard). Het gemiddelde totale volume van particuliere spaargelden en deposito’s steeg met 3% naar EUR 650 miljoen (Q1 2022: EUR 632 miljoen). Het gemiddelde totale zakelijke depositovolume daalde in het eerste kwartaal met 8% naar EUR 2,965 miljard (Q1 2022: EUR 3,218 miljard).

Roland van Pooij, CEO van Handelsbanken Nederland: “Zeker gezien de turbulentie op de markt hebben we een heel goed eerste kwartaal achter de rug. Onze groei heeft zich in de eerste drie maanden van dit jaar onverminderd voortgezet. In vergelijking met het laatste kwartaal van vorig jaar zien we een zekere afvlakking van de activiteiten op het gebied van vastgoedfinancieringen en hypotheken, maar tegelijk namen de rentebaten uit sparen en de inkomsten uit vermogensbeheer toe. Gezien onze solide positie kijk ik vol vertrouwen uit naar het tweede kwartaal waarin we verder willen groeien op het gebied van hypotheken, vastgoedfinancieringen, vermogensbeheer en sparen.”