Derde kwartaalcijfers 2023

• Winst stijgt met 72% naar EUR 66,1 miljoen
  • Inkomsten stijgen met 35% naar EUR 137,4 miljoen
  • Kosten stijgen met 13% naar EUR 64,4 miljoen
  • Omvang gemiddelde totale kredietportefeuille stijgt met 8% naar EUR 8,659 miljard

Amsterdam, 18 oktober 2023 – Handelsbanken maakte vandaag de cijfers over het derde kwartaal van 2023 bekend. In Nederland, een van de thuismarkten van Handelsbanken, groeit de bank door. In vergelijking met de eerste negen maanden van vorig jaar stegen de inkomsten met 35% naar EUR 137,4 miljoen (9M2022: EUR 101,6 miljoen). De kosten stegen met 13% naar EUR 64,4 miljoen (9M2022: EUR 56,9 miljoen). Het operationele resultaat was met EUR 66,1 miljoen 72% hoger dan vorig jaar (9M2022: EUR 38,5 miljoen). Het gemiddelde aantal medewerkers in Nederland steeg naar 384 (9M2022: 353).

De rente-inkomsten stegen in de eerste negen maanden met 40% naar EUR 125,5 miljoen (9M2022: EUR 89,7 miljoen). De fee- en commissie-inkomsten stegen met 6% naar EUR 10,7 miljoen (9M2022: EUR 10,1 miljoen).

De gemiddelde totale kredietportefeuille groeide met 8% naar EUR 8,659 miljard (9M2022: EUR 8,044 miljard). De gemiddelde totale kredietverlening aan particulieren steeg met 5% naar EUR 4,895 miljard (9M2022: EUR 4,659 miljard). De gemiddelde totale kredietverlening aan bedrijven steeg met 11% naar EUR 3,763 miljard (9M2022: EUR 3,385 miljard).

In vergelijking met de eerste negen maanden van vorig jaar daalde het gemiddelde totale volume van spaargelden en deposito’s met 13% naar EUR 3,550 miljard (9M2022: EUR 4,088 miljard). Het gemiddelde totale volume van particuliere spaargelden en deposito’s daalde met 2% naar EUR 664 miljoen (9M2022: EUR 676 miljoen). Het gemiddelde totale zakelijke depositovolume daalde met 15% naar EUR 2,886 miljard (9M2022: EUR 3,412 miljard).

Roland van Pooij, CEO van Handelsbanken Nederland: “In vergelijking met de eerste negen maanden van vorig jaar zijn de inkomsten uit al onze activiteiten toegenomen, zowel op het gebied van woninghypotheken, vastgoedfinancieringen, sparen als vermogensbeheer. Het aantal transacties en de inkomsten uit activiteiten op het gebied van woninghypotheken en vastgoedfinancieringen zijn in vergelijking met vorig jaar afgevlakt. Maar tegelijkertijd zijn de rentebaten uit sparen en de inkomsten uit vermogensbeheer toegenomen. Ondanks alle onzekerheden die in de markt zitten, kijk ik vol vertrouwen uit naar het laatste kwartaal van dit jaar.”