1. Particulier
  2. /
  3. Digitaal bankieren
  4. /
  5. Veilig bankieren

Veilig bankieren

Bescherm uw online apparaten en uw gegevens tegen internetfraude.

De vijf veiligheidsregels

We gebruiken de nieuwste beveiligingsmaatregelen, zodat u zo veilig mogelijk online kunt bankieren. U bent zelf verantwoordelijkheid voor de beveiliging van uw computer, smartphone of tablet. We helpen u graag op weg om veilig online te bankieren.

Deze veiligheidsregels zijn gebaseerd op de Uniforme Veiligheidsregels en de Checklist Veilig Internetbankieren van de Betaalvereniging. De Betaalvereniging heeft in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) de website www.veiligbankieren.nlOpent in een nieuw venster opgericht. Daar leest u de veiligheidsregels van dit moment.

  1. Houd uw beveiligingscodes geheim*.
  2. Zorg ervoor dat uw bankpas of inlogkaart nooit door een ander gebruikt wordt.
  3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken. 
  4. Controleer uw bankrekening.
  5. Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.

    *Door gewijzigde wetgeving kunt u gebruikmaken van diensten van gecertificeerde derde partijen (rekeninginformatie- of betaalinitiatiedienstverleners) om bijvoorbeeld uw rekeninginformatie te laten verzamelen of een betaalopdracht uit te sturen. Handelsbanken is hierin geen partij. U geeft toestemming aan een derde partij door gebruik te maken van uw kaartlezer en inlogkaart van Handelsbanken.

Meest voorkomende soorten internetfraude

Neem altijd contact op met onze klantenservice bij fraude, ook als u een vermoeden heeft. Bel ons via 0800 82 000 20 of vanuit het buitenland: +31 20 412 77 92. In het Nederlands zijn we bereikbaar van maandag t/m vrijdag, van 08:00 tot 18:00 uur. In het Engels zijn we 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Betaalpas blokkeren

Is uw Betaalpas gestolen of bent u deze verloren? Neem zo snel mogelijk contact met ons op om uw pas te blokkeren. Zo voorkomt u dat iemand anders uw Betaalpas gebruikt zonder uw toestemming. Onze klantenservice is 24/7 bereikbaar via: 0800 82 000 20 (gratis). Vanuit het buitenland belt u naar: +31 20 412 77 92

Zodra u contact met ons opneemt blokkeren we uw pas. Ook als u vreemde afschrijvingen ziet op uw rekening kunt u dit meteen doorgeven. Na het blokkeren van uw pas ontvangt u een nieuwe Betaalpas. 

ett kvitto

Fraude

Fraude kan in verschillende situaties voorkomen. Uw persoonlijke gegevens zijn door een virus op uw computer gestolen. Een persoon of bedrijf neemt contact met u op en vraagt u naar gegevens zoals uw wachtwoord of gebruikersnaam. Of uw persoonlijke informatie is op een andere manier in de verkeerde handen gevallen.

Handelsbanken zorgt altijd voor een beveiligde omgeving en gaat zeer strikt om met gevoelige informatie. Heeft u een vermoeden dat uw gegevens door onbevoegde personen wordt gebruikt? Of ziet u vreemde afschrijvingen op uw rekening? Neem zo snel mogelijk contact met ons op. 

dator med en pil på

E-mail phishing  

Wanneer een persoon of organisatie zich via een e-mail voordoet als iemand die u mogelijk kent noemen we dit phishing. Vaak wordt er in phishing e-mails gevraagd om persoonlijke gegevens, zoals uw gebruikersnaam, wachtwoord, rekeningnummer of creditcardnummer. 

Handelsbanken, of welke bank dan ook, zal nooit om uw gegevens vragen. Zeker niet via een e-mail. Communicatie over uw persoonlijke gegevens verloopt alleen via persoonlijk contact bij uw lokale kantoor. Ontvangt u een e-mail die u niet vertrouwt? Neem contact met ons op of stuur een e-mail naar reportphish@handelsbanken.se