telefoon met unknown beller

Pas op voor oplichters

Oplichters kunnen u bellen, en doen alsof ze een medewerker van de bank zijn. Bijvoorbeeld van onze fraudedesk.

En echt, het kan de beste overkomen. Lees verder voor een voorbeeld uit de praktijk, en tips om oplichting te voorkomen.
Publicatiedatum 30 januari 2024
Leestijd: 2 minuten
----------------------------------------

Hoe oplichters te werk gaan

Oplichters kunnen zich (telefonisch) voordoen als medewerker van uw bank. De nepbankmedewerker zegt dat er een probleem is met uw betaalrekening. Bijvoorbeeld dat deze gehackt is, of dat er verdachte transacties te zien zijn. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter u ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. Oplichters kunnen erg overtuigend zijn, omdat ze veel over u weten. Deze gegevens hebben ze bijvoorbeeld verkregen door phishing of door uw  social media te bekijken. Alles wat ze zeggen, is erop gericht uw vertrouwen te winnen. Vertrouwt u het niet? Geef geen gegevens door, maak geen geld over en meld het verdachte gesprek aan ons.

Een waargebeurd verhaal van een klant waarmee we spraken…

“Ik doe mijn verhaal om anderen te waarschuwen. Ik was er namelijk van overtuigd dat het mij niet zou overkomen dat ik in een oplichterstruc zou trappen. Ik waarschuw mijn ouders ook altijd. Maar, het is mij zelf overkomen. Ik werd gebeld door iemand die zei dat hij van het fraudeteam van mijn bank was en dat op datzelfde moment vreemde transacties op mijn rekening plaatsvonden en of dat wel klopte? Op de achtergrond hoorde ik medewerkers van het fraudeteam bellen met zogenaamde klanten. Dat wekte veel vertrouwen. De man aan de lijn praatte correct Nederlands en had antwoord op alle vragen die ik stelde. Hij praatte mij angst aan en vandaaruit handelde ik. Ik liet hem daarom meekijken op mijn computer en dat gaf hem de gelegenheid bij mijn geld te komen. Op een gegeven moment vertrouwde ik het niet meer, maar toen was het leed al geschied. Echt ongelooflijk stom.”

“Ik heb hiervan wel geleerd: het enige paard van Troje ben je zelf.”

Tips om te controleren of het telefoontje echt of nep is

  1. We vragen u nooit om geld over te boeken
    Ook niet naar een zogenaamde ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet.
  2. We zetten u nooit onder druk om zo snel mogelijk te handelen
    Bij vermoeden van fraude hebben we namelijk zelf de mogelijkheid om uw rekening te blokkeren als dat nodig is.
  3. Geef nooit zomaar persoonlijke gegevens door via de telefoon
    U weet niet wie er aan de andere kant van de lijn is. Geef dus nooit persoonlijke gegevens of uw beveiligingscodes door via de telefoon.
  4. Vertrouw het niet als iemand met u mee wilt kijken
    Een bankmedewerker zal nooit vragen om met een meekijkprogramma met u mee te kijken op uw scherm. Ze zeggen dat ze u op afstand helpen om uw geld veilig te stellen, maar stelen ondertussen uw geld.
  5. Zoek zelf het telefoonnummer en bel terug
    Als uw bank u belt, kan het geen kwaad om kort te luisteren. We kunnen u bijvoorbeeld bellen, omdat uw persoonlijke gegevens niet compleet zijn of omdat we willen weten hoe u onze dienstverlening ervaart. Maar blijf kritisch, vooral als u onder druk wordt gezet om actie te ondernemen.

    Twijfelt u? Verbreek dan de verbinding en zoek zelf het telefoonnummer van uw bank. Bel vervolgens terug, wacht totdat u een medewerker spreekt en controleer of het verhaal klopt.

Er zijn diverse vormen van fraude.
Belangrijk is om fraude altijd te melden.

Wanneer u vermoedt met fraude te maken te hebben, neem dan direct contact op met onze klantenservice. Bel ons via 0800 820 00 20 of vanuit het buitenland: +31 20 412 77 92. In het Nederlands zijn we bereikbaar van maandag t/m vrijdag, van 08:00 tot 18:00 uur. In het Engels zijn we 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Voor meer informatie kijk op  veiligbankieren.nl Opent in een nieuw venster of  fraudehelpdesk.nl Opent in een nieuw venster
Of bekijk de lessen Frauderen: zo werkt het Opent in een nieuw venster

Chinees nieuwjaar

Wat brengt 2024 voor de rentemarkt?

Het Chinees Nieuwjaar begint dit jaar op 10 februari en is het belangrijkste feest van het jaar in de Chinese cultuur. Het Jaar van de Draak wordt vaak geassocieerd met kracht, geluk en voorspoed. Wat zal het Jaar van de Draak brengen voor de rentemarkt?
voetbal in goal

Gaat de beleggersmarkt scoren in 2024?

Voor vermogensbeheerders voelde een groot deel van 2023 aan als een voetbalwedstrijd, waarbij de uitgang al lonkte lang voordat het laatste fluitsignaal had geklonken. De score viel tegen en ook de sfeer was niet bepaald feestelijk te noemen.

Plantje in woestijn

Waardevermindering woningmarkt door klimaatrisico’s

Er wordt steeds meer gesproken over klimaatrisico’s en wat dit met de waarde van vastgoedobjecten doet. Zo heeft woningtaxatiebedrijf Calcasa onlangs een rapport naar buiten gebracht waaruit bleek dat de woningmarkt maar liefst € 325 miljard (10%) minder waard zou zijn wanneer klimaatrisico’s worden meegenomen. Wat betekent dit voor de vastgoedbezitter?
Man die zit op een raket

Met uw stichting beleggingsdoelen halen via Optimix?

Ook in 2024 en de jaren daarna wil uw stichting of vereniging de gestelde doelstellingen behalen. Maar hoe zorgt u ervoor dat in een continu veranderende wereld, er altijd iemand naast u staat met kennis van zaken?